Friday, January 17, 2014

Pengalaman buka buku merah di klinik kerajaan (buku rekod kesihatan ibu)



Assalamualaikum.

Saya belek2 blog yang tak canggih ni, ramai rupanya baca kisah pendarahan dan keguguran yg saya cerita sebelum ni. Tak baca lagi? Klik sini. Jadi teringatlah balik kisah saya mula-mula buka buku merah di Klinik Kesihatan Kangar (bumbung biru).

Keesokan hari lepas bertolak dari Shah Alam ke Perlis tu, tak tunggu lama. Pagi-pagi lagi dah ke klinik. Macam biasa, kena ambil nombor di tingkat bawah lepas tu naik tingkat 1 (Bahagian Ibu Mengandung dan kanak-kanak).

sampai tingkat 1 bagitau nak buka buku merah. Kena buat UPT dulu. Ujian air kencing. Nak tengok positif ke tak. pastu tunggu result positif baru boleh buka buku. Tak lama lepas tu nama saya dipanggil.

Puan A : "Nor Ilani..."
Saya : "Ya, saya.."
Puan A : "Datang nak check apa ya? UPT negatif"
Saya : "Nak buka buku merah. Pregnant.."
Dah rasa panic skit tapi still boleh berkomunikasi.
Puan A : "Aik, pregnant? Negatif ni... cuba tengok"
Saya : "Tapi semalam kat Hospital Serdang ada lagi...."
Air mata dah bertakung. Suara tersekat2..
Terus amik handset call husband suruh datang SEGERA!
Puan A : "Ok tak pa satgi kita scan dulu dengan doktor. Duduk dulu na"

Terus duduk. Diam. Air mata laju turun. Memang ramai orang waktu tu. Dunia rasa cam saya sorang ja ada situ. Tak peduli orang sebelah kiri kanan. Ya Allah... Keguguran ke ni?? Tak tau nak cakap apa. Tunggu husband sampai.

Puan A : "Nor Ilani.... Ok masuk bilik ni, doktor nak scan"

Doktor : "Jadi macam mana ya? Confirm pregnant?"
Saya : "Memang positif pregnant. Saya dah scan awal-awal dulu kat Klinik Tan & Lee, Kangar. Pastu saya gi kenduri kat kampung, bleeding. Masuk wad kecemasan Hospital Serdang doktor cakap rahim tertutup. Lepas tu bleeding sikit-sikit ja."

Doktor pun scan dan memang betul ada kantung dalam rahim. Masa tu baru la husband sampai. Kesian pulak tengok dia nampak wife dia tengah sedih. Korang leh bayang tak... baru pregnant berapa minggu, pastu gugur dah sedih camtu.. bayangkan anak yang dah lahir, meninggal.. lagi sedih. So redha lah waktu tu, kalau ada rezeki, Alhamdulillah. Kalau tak ada, ni lah pengalaman kali pertama rasa kehilangan seseorang :'(

So doktor suruh repeat lagi sekali buat UPT. Alhamdulillah positif. Makmal silap bagi result daaaa!! Ntah sapa yang dapat result UPT positif tu tak tahu lah. Jangan-jangan orang yang dah berumur tak?? kikikiki


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMLp9tYh1T3L7WLQm8hR3f9kfAIduRcH0VMZl4sI7F3rDEkLN8oFB1LzDgjPElwMJDyazG3jcFSOPUQj-U68GYYR-NoNKpyZrw9kEl7ciHTNTdRy4JAtIP8cdOWcjMvfIhZOdftyc1bfY/s400/buku+merah.jpg

Inilah contoh buku merah. Saya dapat stiker hijau sebab first baby 4.1 kg. Big baby tu.... tak boleh bersalin normal kalau nak ikutkan doktor.

So buat buku merah untuk kali ketiga di Klinik Kesihatan Kangar. Saya nak pesan :
# kalau dah tau diri tu pregnant, cepat-cepat buka buku di klinik. Sebab kalau jadi apa-apa, at least ada rekod. Berapa minggu gugur ke apa kan..

Ok, nanti sambung cerita lain pulak.. Terima kasih sudi baca sampai habis :)














Nor Ilani
Shaklee ID : 921844
il4ni@yahoo.com
Tel : 019-476 2466 (Call, SMS, WhatsApp)

FB Page : Can Can Mali

No comments:

Post a Comment